reklama

Peklo, nebo, nech sa páči - 1. časť

“A teraz to už dám!”, zastrájala som sa po zhliadnutí webu meditačného centra Javorie. 14-dňový zásed v septembri je ako stvorený pre mňa. Vynechala som obvyklú fázu zisťovania podrobností a rovno sa prihlásila. Dôvod č.1 - meditácia ma láka už pekne dlho, ale pokusy doma končili skôr fantazírovaním než upokojením mysle. Dôvod č.2 - akútna potreba vypadnúť z práce, Nároky na únikovú destináciu klesali úmerne s počtom mesiacov bez dovolenky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Matná predstava čo ma čaká sa rozjasnila až o pár týždňov, keď v mobile zablikal e-mail s inštrukciami. Budíček o piatej a počas dňa striedavo meditácia v sede a meditácia v chôdzi, prestávky len na základné činnosti a hodinovú večernú rozpravu učiteľa. To mám fakt stráviť cca 168 hodín meditáciou? Uf. “To dám”, musela som si opakovať, aby som sa zbabelo neodhlásila. Napokon ma upokojila myšlienka, že to prinajhoršom zabalím predčasne.

Čas ubehol ako voda a ja som sa koncom septembra ocitla na Javorí. Centrum sa nachádza v horách, zhruba 4,5 km od obce Horný Tisovník. Po ubytovaní a úvodnej prechádzke som dospela k záveru, že už kvôli samotnému miestu sa oplatilo prísť. Organizátorka Klaudia nás upozornila na oblasti, ktoré sú vhodné pre meditáciu v chôdzi. Pôvodne som očakávala prechádzky v horách, ale jednalo sa o opakovanie trasy dĺžky 5 metrov, pri čom sme sa mali sústrediť na vnemy z chodidiel. Klaudia nám odporučila zvoliť si jedno stabilné miesto, aby sme ušetrili myšlienky pri opätovnom výbere. Myšlienka “šetrenia myšlienok” a dĺžka trasy ma vtedy zarazili, ale poslušne som si vytipovala chodníček pri lúke.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločný obed bol jedinou možnosťou zoznámiť sa s ostatnými účastníkmi pred zahájením mlčania. O druhej začíname. Pri prvom stretnutí v meditačnej miestnosti nás učiteľ Dassana uvedie do vipassana meditácie, ktorá sa nazýva aj meditácia všímavosti a vhľadu. Cieľom je vidieť veci také aké sú, bez prikrášľovania alebo očierňovania, bez delenia na dobré a zlé, čo zvyčajne so všetkým podvedome robíme. K tomuto nám má pomôcť pozorovanie pocitov, telesných prejavov, myšlienok, nálad...skrátka všetkého, čo sa v nás deje. Zaviažeme sa dodržiavať 5 alebo 8 etických predsavzatí. 5 predsavzatí volia tí, ktorí si netrúfajú zriecť sa jedla v popoludňajších hodinách. K ním patrím aj ja. Posledné jedlo o dvanástej? Ani náhodou. Najjednoduchšie sa mi zdá predsavzatie neubližovať cítiacim bytostiam. Aj je jednoduché, kým večer nezistím, že mám na izbe komára... Ale pekne po poriadku. Dostávame základné inštrukcie ako postupovať pri meditácii v sede, ako pri chôdzi a hurá na vec.
 
Prvé hodiny ubehnú vcelku rýchlo najmä pri chôdzi, keď si vychutnávam lúku a čerstvý vzduch. V sede sa mi nedarí držať oči zatvorené a hlavu mám plnú dojmov z ľudí a miesta. O upokojení mysle zatiaľ nemôže byť ani reč. Pri večeri sedím obklopená ľuďmi, ale dodržiavame mlčanie a prvý raz si naplno uvedomím, že najbližšie 2 týždne bude toto ticho prerušované len minimálne. Okrem vravy je odporúčané vyhýbať sa aj očnému kontaktu. Nie je to nevyhnutné, ale vhodné, keďže našim cieľom je zamerať sa maximálne na seba a interakcia s inými ľuďmi by bola rozptyľujúca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po večeri som odhodlaná začať naplno meditovať. Usadím sa, zatvorím oči a sústredím sa na pohyb brucha. Prichádza milión myšlienok, ktorým najskôr odolávam, ale sú stále dotieravejšie. Striedajú sa stavy keď uletím so stavmi, keď sa mi celkom darí. Tie pocitovo trvajú večnosť, ale podľa hodiniek len 3 až 5 minút. Poslednú hodinu prvého dňa rezignujem a väčšinu času pozerám na sekundovú ručičku.

Na izbu prídem prvá a rýchlo odbavím kúpeľňu. Napriek tomu, že som väčšinu dňa “nič nerobila” som maximálne unavená a neviem sa dočkať postele. Padne mi vhod, že vďaka odporúčaniu “bezkontaktnosti” nenasleduje zvyčajné zoznamovanie so spolubývajúcou a môžem rovno zaľahnúť. Miesto zvyčajného prevaľovania v posteli zaspávam do pár sekúnd.

Eva Kubaščíková

Eva Kubaščíková

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Matfyzáčka, hulahoperka, nádejná kuchárka Zoznam autorových rubrík:  InšpirácieMeditáciaAktivityZo životaZ HágovNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu